fr

Mindfulness om te leren relativeren

Mindfulness om te leren relativeren

Mindfulness om te leren relativeren

___
We weten het maar al te goed, stress heeft nefaste gevolgen voor onze gezondheid. Maar loslaten en ontspannen is niet altijd gemakkelijk als je werkt en een gezin hebt. Dankzij de tips van Davy Casas Mancin, onze welzijnscoach, leer je relativeren en afstand te nemen om meer kwaliteit uit je leven te halen.
 
Onze wereld draait altijd maar sneller en we botsen steeds vaker tegen beperkingen aan. We worden permanent blootgesteld aan stress, en dat heeft een invloed op onze gezondheid. “Het probleem met stress is dat mensen proberen om geen stress te hebben, waardoor ze nog meer stress krijgen”, legt Davy Casas Mancin uit. Om die spanning te kunnen verminderen raadt onze welzijnscoach aan om eerst en vooral te accepteren dat de stress er is, er echt bewust van zijn: “De emoties zijn er, je hebt geen andere keuze dan ze te aanvaarden, je kunt ze niet in een vingerknip zomaar doen verdwijnen.” Om de spanning te verminderen, adviseert Davy Casas Mancin om de oorsprong van de stress te gaan analyseren en het verhaal dat eraan vasthangt weg te nemen. In normale gevallen piekt spanning gedurende een kort moment van enkele seconden of minuten. Maar in de meeste gevallen gaan wij zelf die stress verlengen. “Een voorbeeld. Je rijdt met de auto en plots snijdt iemand je de pas af. Je adrenaline krijgt een kick, je moet remmen om een ongeluk te vermijden. De meeste mensen zullen kilometerslang op die persoon gaan foeteren, ook al is het moment al lang voorbij. Iemand die in zijn volle bewustzijn staat daarentegen, denkt bij zichzelf ‘Oké, gevaarlijk moment, ik moet reageren. Ik heb geremd, nu is het voorbij en kan ik kalmeren’. Maar als je er blijft over doorbomen, creëer je een verhaal en voed je je stress met nog meer stress.

Hoe zet je die mindfulness om in de praktijk?

___
Mindfulness toepassen is niet gemakkelijk en vergt veel oefening. Om momenten van stress de baas te kunnen met deze techniek, moet je jezelf deze drie vragen stellen:
  • Is wat ik voel een feit, is het echt?
  • Is het gevoel nuttig voor mij?
  • Hoe kan dit mij helpen in de toekomst?
 
Als het antwoord op de drie vragen positief is, dan kun je de spanning niet verminderen”, legt de welzijnscoach uit. “Maar meestal kun je op twee van de drie vragen negatief antwoorden. Zo kun je de situatie relativeren en gemakkelijker tot bedaren komen. Concentreer je daarvoor op je ademhaling en aanvaard dat de dingen op dat moment zijn zoals ze zijn.
Pasta, rode paprika, noten, rucola

Pasta met rode paprika, noten en rucola

  • Tijd 30 min
  • Moeilijkheid
  • Budget
Lees het recept