fr

Tips en tricks: met het hele gezin goed voorbereid de winter in

Tips en tricks: met het hele gezin goed voorbereid de winter in

Vitaminen zijn een must

___
In tegenstelling tot wat je zou verwachten, moeten we onze eetgewoonten helemaal niet afstemmen op het seizoen. Behalve als je de hele dag buiten werkt, hoef je dus helemaal niet méér te eten in de winter. Toch lijken onze gewoonten in deze tijd van het jaar te veranderen: omdat de temperaturen een duik nemen, laten we ons sneller verleiden door hartverwarmende gerechten, die helaas minder vitaminen bevatten. Om de winter goed door te komen, is het heel belangrijk dat we evenwichtig blijven eten en net méér vitaminen binnenkrijgen. Enkele vitaminen die we in de winter broodnodig hebben:
 
  • Vitamine C, de ster onder de vitaminen
Vitamine C, ook wel ascorbinezuur genoemd, is de ideale bondgenoot om je immuunsysteem een heuse boost te geven en griep te bestrijden. Maar opgelet, want deze vitamine is erg gevoelig voor lucht en warmte. Drink dus enkel versgeperste sapjes.
Waar vind je ze: in alle citrusvruchten (sinaasappelen, citroenen, clementines, pompelmoezen ...), maar ook in appelen, peren en kiwi's. Qua groenten zijn vooral spinazie, paprika, broccoli, kolen, groene bladgroenten ... rijk aan vitamine C.
 
  • Vitamine D, de zon op je bord
In de winter is er te weinig licht en lopen we zo dus een tekort aan vitamine D op. We hebben deze vitamine trouwens niet alleen nodig voor de aanmaak van calcium, maar ook om ons immuunsysteem te versterken en winterse kwaaltjes te bestrijden. Komt de zon toch eens tevoorschijn? Ga dan zeker de frisse buitenlucht opsnuiven!
Waar vind je ze: om meer vitamine D binnen te krijgen, zet je regelmatig vette vis (zalm, sardientjes, haring, makreel ...) op het menu, net als met eieren, champignons, kalfslever en zuivelproducten zoals boter.
 
  • Vitamine B, voor een energieboost
Met vitamine B blijft je energieniveau op peil, ben je beter gehumeurd en ga je de koude te lijf. Maar omdat ons lichaam deze vitamine niet zelf kan aanmaken en opslaan, moet je er elke dag een stevige dosis van binnenkrijgen.
Waar vind je ze: de grootste hoeveelheid vitamine B vind je in edelgist. Daarnaast zit ze in gebakken lever, volkorengranen, eieren, zalm en bepaalde kaassoorten, zoals camembert en geitenkaas. 

Goede gewoonten aanleren

___
Hoewel voeding erg belangrijk is om gezond de winter door te komen, kun je het best ook bepaalde gewoonten aanleren. Denk er bijvoorbeeld aan om je huis elke dag te verluchten. Je ramen en deuren elke dag 10 tot 15 minuten openzetten, is al genoeg om de lucht in huis te verversen en vervuilende stofjes en stof te verwijderen. In de winter verlucht je je woning het best tussen 8 en 10 uur 's ochtends en na 9 uur 's avonds. Gedurende de rest van de dag is de buitenlucht namelijk té vervuild.
 
Een tweede goede gewoonte: verwarm je woning niet meer dan nodig. In tegenstelling tot wat je misschien denkt, ligt de ideale temperatuur in je woonkamer 's winters tussen 19 en 21 °C. Een slaapkamer mag zelfs niet warmer dan 19 °C worden. Hogere temperaturen zijn slecht voor je gezondheid. Die drogen namelijk je huid uit én tasten je slaapkwaliteit aan. Ben je een koukleum? Zet de thermostaat dan niet hoger, maar trek gewoon een extra laagje kleding aan of leg een tweede deken op je bed.
 
Om het immuunsysteem van je kind op peil te houden, moet je ervoor zorgen dat je het 's nachts voldoende slaapt. Een goed uitgerust lichaam kan de winterse koude namelijk beter aan. Zorg ervoor dat je kind minstens 10 tot 12 uur per nacht slaapt en dat het op vaste tijdstippen gaat slapen en weer wakker wordt. Is je kind een bezige bij? Schrap dan gerust een paar activiteiten, zodat je oogappel niet te veel hooi op zijn vork neemt. Blijf wel voor voldoende beweging zorgen, want je kind moet zich ook fysiek nog kunnen inspannen. 
Wassen, handen

Geef microben geen kans

___
Hoe lager de temperaturen in de winter, hoe sterker virussen worden. Het is bijna onmogelijk om te vermijden dat je kind ziek wordt. Maar je kunt wel enkele goede gewoonten aanleren om het risico op infectie en de verspreiding van microben te beperken. Je handen regelmatig wassen is nog altijd de meest eenvoudige en efficiënte manier. Was je handen daarom zo vaak mogelijk met zeep, maar laat het ook geen obsessie worden. Doe het bijvoorbeeld voor elke maaltijd, wanneer je kind thuiskomt van school, wanneer je je neus gesnoten hebt, na een hoestbui ... Ben je verkouden? Spoel je neus dan met een zoutoplossing (verkrijgbaar in de apotheek) of fysiologisch serum. Verlies ook de basisprincipes voor een goede hygiëne niet uit het oog: hou je hand voor je mond wanneer je niest of hoest, laat gebruikte zakdoeken niet rondslingeren...
Soep, paddestoelen, aardappelen, verse tijm

Champignonsoep met aardappelen & verse tijm

  • Tijd 40 min
  • Moeilijkheid
  • Budget
Lees het recept

Tips en tricks: met het hele gezin goed voorbereid de winter in

___

De dagen worden korter, de temperaturen zijn in vrije val, aan wind en regen valt niet te ontsnappen ... Het mag duidelijk zijn, Koning Winter is in het land. Met verkoudheden, griepjes en andere kwaaltjes kan de winter voor ouders dan ook een echte nachtmerrie zijn. Om je te helpen het geluk aan jouw kant te houden, geven we hieronder enkele tips en tricks waarmee het hele gezin goed voorbereid aan de winter kan beginnen.